کد مطلب:32904
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:13
آيـا مـي تـوان گـفت كه غرض از تكاليف , به كمال رسيدن انسان و دست يابي او به غايت و هدف هستي است . پس وقتي انسان كمال يابد ديگر معنا و لزومي ندارد كه تكليفي باقي بماند .
خـير , زيرا تكاليف دو دسته اند ; الف : تكاليف مربوط به معاملات و اجتماعيات ب : تكاليف مربوط به عبادات و فرديات . حـال اگـر بـر فرض انسان كامل تكاليف معاملي و اجتماعي نداشته باشد لازم مي آيد كه جامعه و اجـتـماع دچار هرج و مرج وآشفتگي و بي نظمي گردد و چنين چيزي يعني از بين رفتن توجه و عنايت خداوند به نوع بشر . اگـر تـكـاليف عبادي و فردي نداشته باشد و در عين حال انسان كامل , يعني داراي ملكات راسخه نـفـسـانـي , باشد لازم مي آيد كه ملكه نيكي ها در انسان باشد امااثر و نشانه و ظهور خارجي را كه همان اعمال است , نداشته باشد ; و اين نيز يعني از بين رفتن عنايت الهي به انسان .
تفسير الميزان ج 12 ص 200
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.